Wat is BRAVOK?

Ga jij binnenkort rijlessen nemen? Of misschien ben je al bezig. Of ben je het al een keer tegengekomen in je theorieboek. Dan zul je het vast wel weleens gehoord hebben, BRAVOK. Maar wat is BRAVOK? Goeie vraag, het is een ezelsbruggetje van wat je allemaal kunt controleren aan een voertuig voordat je gaat rijden. Ga jij binnenkort praktijkexamen doen? Dan kan je verwachten dat de examinator van het CBR jou een aantal vragen gaat stellen over het voertuig. Want wat kun je allemaal zelf controleren aan het voertuig voordat je gaat rijden? Dat gaan wij je uitleggen.

BRAVOK voor de auto
B: Banden/ Brandstof
Brandstof: wordt aangegeven op het dashboard dmv brandstofmeter.
Bandenspanning: controleren als de banden koud zijn want warme lucht zet uit. Wat de bandenspanning precies moet zijn kun je vinden in het instructieboekje of op de site van de auto fabrikant.
Profieldiepte: wettelijke minimum 1.6 mm, gewenst niet lager dan 2 mm. Profiel is belangrijk voor het afvoeren van water en vuil. In het profiel van de band vind je vaak een indicator.
Slijtage (staat van de band): geen zichtbare schade door bijvoorbeeld schroeven, geen scheurtjes door uitdroging, geen bulten die uitsteken etc.
Ventieldopje: zodat er geen viezigheid in je band komt. Zit er een groen dopje op? Dan is het gevuld met stikstof wat ervoor zorgt dat de band langer op spanning blijft.
 
R: Remmen
Rem testen: paar keer op de rem drukken en loslaten, controleer op remdruk.
Remvloeistof: mooi helder vloeistof, niet te donker. Gevuld tot maximum indicator. Te laag? Niet bijvullen! Het is een gesloten systeem, mag geen lucht bijkomen. Was het altijd gevuld tot de maximum en nu niet meer? Dan kunnen je remblokken versleten zijn of er is een olielekkage. 
 
A: Accu
Onderhoudsvrij. Controleer wel of het goed vastzit, mag geen speling hebben.
 
V: Verlichting
Controleer aan de voorkant: stadslicht, dimlicht, groot licht en knipperlichten.
Controleer aan de achterkant: achterlicht, remlicht, kentekenplaatverlichting en knipperlichten.
 
O: Olie
Olie peilen voordat je gaat rijden (als de motor koud is) en auto moet level zijn. Oliepeilen gaat als volgt:
1: Peilstok eruit halen en eerst schoonmaken met een doekje.
2: Peilstok er weer helemaal in doen waar je het eruit hebt gehaald.
3: Peilstok eruit halen en controleer of de olie tussen de minimum/maximum indicator komt. Eventueel bijvullen tot maximum indicator. Te weinig olie? 0,5 liter bijvullen en controleer opnieuw.
 
K: Koelvloeistof
Controleren of het gevuld is tot de maximum indicator. Zo niet, dan bijvullen.
 
BRAVOK voor de motor
B: Banden/ Brandstof
Brandstof: wordt aangegeven op het dashboard dmv brandstofmeter.
Bandenspanning: controleren als de banden koud zijn want warme lucht zet uit. Wat de bandenspanning precies moet zijn kun je vinden in het instructieboekje of de site van de motor fabrikant.
Profieldiepte: wettelijke minimum 1 mm, gewenst niet lager dan 2 mm. Profiel is belangrijk voor het afvoeren van water en vuil. In het profiel van de band vind je vaak een indicator.
Slijtage (staat van de band): geen zichtbare schade door bijvoorbeeld schroeven, geen scheurtjes door uitdroging, geen bulten die uitsteken etc.
Ventieldopje: zodat er geen viezigheid in je band komt. Zit er een groen dopje op? Dan is het gevuld met stikstof wat ervoor zorgt dat de band langer op spanning blijft.
 
R: Remmen
Rem testen: paar keer de rem indrukken en loslaten, controleer op remdruk. Mag niet helemaal ingedrukt kunnen worden, zowel voor- als achterrem.
Remvloeistof: mooi helder vloeistof, niet te donker. Gevuld tot maximum indicator. Te laag? Niet bijvullen! Het is een gesloten systeem, mag geen lucht bijkomen. Was het altijd gevuld tot de maximum en nu niet meer? Dan kunnen je remblokken versleten zijn of er is een olielekkage. 
 
A: Accu/ Aandrijving
Accu: onderhoudsvrij. Controleer wel of het goed vastzit, mag geen speling hebben.
Aandrijving: cardan- of kettingaandrijving. Cardan is onderhoudsvrij. Ketting zie K
 
V: Verlichting/ Vering
Verlichting aan de voorkant: stadslicht, dimlicht, groot licht en knipperlichten.
Verlichting aan de achterkant: achterlicht, remlicht, kentekenplaatverlichting en knipperlichten.
Voorvork vering: geen olielekkage rondom vering.
 
O: Olie
Olie controleren voordat je gaat rijden (als de motor koud is) en motor moet level zijn. Oliepeilen gaat als volgt:
1: Motor rechtop zetten
2: Wacht 30 sec totdat het kijkglaasje zich vult met olie.
3: Controleer of de olie tussen de minimum/maximum indicator komt. Eventueel bijvullen tot maximum indicator. Te weinig olie? 0,5 liter bijvullen en controleer opnieuw.
 
K: Koelvloeistof/ Ketting
Koelvloeistof: controleren of het gevuld is tot de maximum indicator. Zo niet, dan bijvullen.
Ketting: spanning ongeveer 2 cm. Niet te droog laten worden, dus regelmatig smeren met speciale kettingvet. Controleren of de tandwielen niet versleten zijn, worden scherp en gaan vervormen. Tandwielen versleten? Niet alleen de tandwielen vervangen maar ook de ketting.
 
BRAVO voor de bromfiets
B: Banden/ Brandstof
Brandstof: wordt aangegeven op het dashboard dmv brandstofmeter.
Bandenspanning: controleren als de banden koud zijn want warme lucht zet uit. Wat de bandenspanning precies moet zijn kun je vinden in het instructieboekje of de site van de bromfiets fabrikant.
Profieldiepte: geen wettelijke minimum, maar gewenst niet lager dan 2 mm. Profiel is belangrijk voor het afvoeren van water en vuil.
Slijtage (staat van de band): geen zichtbare schade door bijvoorbeeld schroeven, geen scheurtjes door uitdroging, geen bulten die uitsteken etc.
Ventieldopje: zodat er geen viezigheid in je band komt. Zit er een groen dopje op? Dan is het gevuld met stikstof wat ervoor zorgt dat de band langer op spanning blijft.
 
R: Remmen
Rem testen: paar keer de rem indrukken en loslaten, controleer op remdruk. Mag niet helemaal ingedrukt kunnen worden, zowel voor- als achterrem.
Remvloeistof: mooi helder vloeistof, niet te donker. Gevuld tot maximum indicator. Te laag? Niet bijvullen! Het is een gesloten systeem, mag geen lucht bijkomen. Was het altijd gevuld tot de maximum en nu niet meer? Dan kunnen je remblokken versleten zijn of er is een olielekkage. 
 
A: Accu
Onderhoudsvrij. Controleer wel of het goed vastzit, mag geen speling hebben.
 
V: Verlichting/ Vering
Verlichting aan de voorkant: stadslicht, dimlicht, groot licht en knipperlichten.
Verlichting aan de achterkant: achterlicht, remlicht, kentekenplaatverlichting en knipperlichten.
Voorvork vering: geen olielekkage rondom vering.
 
O: Olie
Oliepeilen voordat je gaat rijden (als de motor koud is) en bromfiets moet level zijn. Oliepeilen gaat als volgt:
1: Peilstok eruit halen en eerst schoonmaken met een doekje.
2: Peilstok er weer helemaal in doen waar je het eruit hebt gehaald.
3: Peilstok eruit halen en controleer of de olie tussen de minimum/maximum indicator komt. Eventueel bijvullen tot maximum indicator. Te weinig olie? 0,25 liter bijvullen en controleer opnieuw.